Opvarm mælk og smør til
smørret er smeltet. Lad det køle af,
til det er lunkent (ca. 30°C).
Gæren smuldres i den lunkne blanding og
røres ud.
Sigt mel gennem en sigte ned i en skål,
tilsæt salt,
sukker, eventuel
stødt kardemomme
og opløsningen af mælk, smør og gær.
Ælt dejen, til den bliver en sammenhængende dej,
og den er så blød, at man næsten
ikke kan røre ved den, uden at den klistrer
på fingrene. Hvis dejen er for klæbrig,
kan der tilsættes lidt mere mel.
Dejen stilles til hævning i 30-45 minutter
ved stuetemperatur (ca. 20°C) tildækket
med et viskestykke. Imens tilberedes
kagecremen (creme (kogt)).
Den hævede dej rulles ud til en ca. 54x36 cm
stor firkant på et bord, drysset med et ganske
tyndt lag mel. Den udrullede dej skæres i 24
ca. 9x9 cm lige store firkanter. Læg 1 spsk.
afkølet creme (kogt)
midt på hver stykke. Fold dejstykkets
4 hjørner op omkring fyldet, så spidserne
mødes på midten. Luk godt til, så
fyldet ikke kan flyde ud af bollen.
Sæt bollerne med sammenføjningen
nedad på en bageplade belagt med bagepapir.
Bollerne stilles til efterhævning i
ca. 30 minutter ved stuetemperatur (ca. 20°C), og
herefter pensles de med smeltet eller blødgjort
fedtstof. Brug en bagepensel og pensl et jævnt,
tyndt lag på.
Bollerne bages midt i en forvarmet ovn ved 225°C i
ca. 12-15 minutter til de er gyldenbrune.
Fastelavnsbollerne kan serveres sammen med f.eks. kaffe.
Information:
Under bagning må man aldrig åbne
ovnlågen før bollerne er stivnet og ved
at få lidt farve.
Opbevares tørt ved stuetemperatur
(20°-25°C) i en tætsluttende emballage.
Ordhistorie: gær; en grå svamp som
formerer sig ved knopskydning; anvendes til at
få bagværk til at hæve eller
til fremstilling af alkohol i øl og vin;
latinsk navn Saccharomycetacea; et
fællesnordisk ord svarende til
oldislandsk gerð 'gerning, gær'
(beslægtet med gøre), men
påvirket af beslægtet nedertysk
gere, tysk Gäre 'gær,
gæring'.
Ordhistorie: gærdej; en dej der er
hævet med gær.
Ordhistorie: gærbrød; et
brød hævet med gær.
Tips:
Cremen kan eventuelt udelades, og dejen
sødes lidt mere og tilsættes
vanille (½-1
stang vanille som flækkes på langs,
hvorefter vanillekornene skrabes ud og anvendes eller
1-2 tsk. vanillesukker (5-10 g)).
I stedet for creme kan man anvende
syltetøj.
Glasuren kan erstattes af
flødeskum, som
sprøjtes på som dekoration
umiddelbart før servering.
Glasuren kan erstattes af pensling med
smeltet smør og dypning i
melis (sukker).
Fastelavn
Sangen "Fastelavn er mit navn" synges
af børn, når de er ude at rasle med
deres raslebøsse (en dåse med hul i
toppen til at samle penge ind i) ved fastelavn for
at samle penge ind til køb af fastelavnsbollerne.
Fastelavn er mit navn,
boller vil jeg have,
hvis jeg ingen boller får,
så laver jeg ballade.
Boller op, boller ned,
boller i min mave,
hvis jeg ingen boller får,
så laver jeg ballade.
Herfra stammer det:
»den gale uge«
(jævnfør fastelavn) sådan
kaldtes fastelavn i gamle dage. Det ville være
forkert at sige, at der blev festet fra morgen til
aften, al den stund nætterne i høj grad
blev blev taget med: Høj og lav deltog i et sandt
orgie, hvor bjerge af fedt flæsk og oceaner af
øl og brændevin blev sat til livs. Og
sådan kaldes fastelavn fortsat i den gamle
hollænderby - St. Magleby - på
Amager udenfor København.
fastelavn
(middelalderdansk; fra plattysk vastel-avent;
jævnfør tysk fastel-, fastenabend og fastnacht;
af faste og avent (tysk abend) aften; egentlig: aftenen (dvs.
dagen) før fasten; jævnfør karneval) de
sidste dage før fasten, nu specielt søndag og mandag.
En festdag syv uger før påske hvor børn
klæder sig ud og slår katten af tønden.
Oprindelig gammel hedensk vårfest (naturfest for
forårets komme), som kirken, da kristendommen kom til
Danmark, optog som indledning til de 40 dages faste før
påsken (efter forlæg i Mattæus-evangeliet 4).
Fastetiden var en fysisk og åndelig forberedelse til
påsken og genopstandelsens mirakel. Man vidste jo, hvad
der ventede af trængsler efter aske onsdag (første
onsdag efter fastelavnssøndag og første dag i
fastetiden). Dvs. fastelavn falder 7 uger før påske
og varierer derfor mellem 1. februar og 7. marts. De tre dage
kaldes flæskesøndag, flæskemandag og
hvidetirsdag. De bestod dels i stor fællesspisning
og var dels karakteriseret ved en række særlige
skikke af munter karakter som risning (frugtbarhedsmagi),
pløjning - hvor under råben og skrigen
og utvivlsom til stor moro for de unge bønderknøse
landsbyernes endnu ugifte kvinder aldeles nøgne blev
spændt for ploven for at trække en symbolsk fure
gennem mængden (frugtbarhedskult), kapløb,
potteknusning (besværgelse af de afdøde, for at de
ikke skulle gå igen), ringridning, udklædning og
skikken at slå katten af tønden (symbol på
kampen mellem sommer og vinter). Da kirken afskaffede fasten
efter reformationen i 1536, ville den også af med
fastelavnsfesten. Den var alt for farlig med al sit kød
og vellystighed! Men fastelavnen kunne man ikke sådan
forbyde. Den var en populær folkefest, og
fastelavnsorgierne ville man derfor ikke undvære, så
de udvidede sig efterhånden til at vare hele ugen. Samtidig
blev de mere og mere løsslupne, og skjult bag masker og
udklædt til ukendelighed var der ingen grænser for,
hvad man kunne tillade sig. Dette var årets store
frikvarter - men det var også »den gale
uge«. Og dermed stod det ikke i præsternes magt at
afskaffe fastelavnsfesten. Til gengæld lykkedes det med
årene kirken at begrænse fastelavnsfesten til
færre dage. På landet overlevede de folkelige
traditioner helt op i attenhundredtallet. Men i København
kunne pæne, ældre bedsteborgere naturligvis ikke
té sig så fjollet. Helt så vildt som på
landet i gamle dage var det ikke i hovedstaden, hvis man skal
stole på en annonce fra 22. februar 1854 for årets
maskebal i Casino-teatret i Amaliegade. Her gik det mere stiligt
til. Efterhånden holdt de voksne op med at fejre fastelavn.
Men børnene har holdt fast.
fastelavnsbolle
en wienerbrødsbolle der spises til fastelavn,
og som er fyldt med kagecreme, syltetøj eller
flødeskum. Førhen var hvidt brød en
luksus, som man kun spiste til højtider. Til
fastelavn købte man hvedeboller af omvandrende
kagekoner. Det var først langt senere, at man
begyndte at bage dem selv, og endnu senere at
fastelavnsbollerne blev bagt af wienerbrødsdej og
fyldt med syltetøj eller flødecreme.
fastelavnskostume
(jævnfør udklædning,
kostume) en dragt til brug ved fastelavn. Til
fastelavn møder alle børnene ofte op i
flotte fastelavnskostumer.
fastelavnskølle
(jævnfør kølle, slå
katten af tønden) et slagvåben i form af en
træstok der er tyk i den ene ende og smal i
den anden = trækølle. Bruges ved
fastelavn til at slå katten af tønden.
fastelavnsris
(jævnfør ris) et bundt
smågrene der bruges til fastelavn, og som
er pyntet med f.eks. slik, kattebilleder, guirlander
og papirshatte. Omkring 1920'erne og 1930'erne blev der af
forældrene ofte hængt et fastelavnsris ved
børnenes senge i løbet af natten. Børnene
fandt det således pludseligt om morgenen, hvor de
så "bankede" deres forældre, der blev
meget forbavsede - men oven på dynen, så
forældrene ikke slog sig rigtigt. Risning er en gammel
frugtbarhedsmagi; tidligere var det udbredt, at gifte kvinder
blev riset på sengen fastelavnsmorgen.
fastelavnstønde
(jævnfør tønde, slå
katten af tønden) en rund beholder af træ
som er flad i enderne. Bruges ved fastelavn til at slå
katten af tønden. I dag ofte malet hvid og dekoreret
med en tegning af en sort kat.
flæskemandag
(jævnfør fastelavn,
flæskesøndag, hvidetirsdag)
gammel betegnelse for mandagen før fastetidens
begyndelse; fejredes af almuen (den fattige, uoplyste
bondebefolkning i ældre tid) med et madorgie.
flæskesøndag
(jævnfør fastelavn,
flæskemandag, hvidetirsdag) gammel
betegnelse for søndagen før fastetidens
begyndelse; fejredes af almuen (den fattige, uoplyste
bondebefolkning i ældre tid) med et madorgie.
hvidetirsdag
(jævnfør fastelavn,
flæskesøndag, flæskemandag,
Mardi Gras) gammel betegnelse for tirsdagen
før fastetidens begyndelse; fordi man i katolsk
tid på denne dag spiste hvid mad, dvs.
mælkemad såsom bollemælk (en ret
bestående af varm mælk med melboller).
karneval
(italiensk carne vale, farvel kød;
jævnfør fastelavn) festdage, ofte med
optog, lige inden fasten; fastelavn; maskebal. Ordet karneval
tydes gerne som "kødet fjernes". Før
reformationen i 1536 var fastetidens mad groft brød,
fisk og lignende. Før fastens start ville man
naturligvis - så vidt pengepungen
tillod det - gerne smovse i lidt af det, der
snart ville være forbudt, i over en måned: fint
brød, kød og fede spiser. Afholdes på
forskellige tidspunkter i overensstemmelse med lokal
sædvane. Det kan begynde efter jul, efter
helligtrekongersdag, 17. januar (Skt. Antonius) eller
2. februar (kyndelmisse); men oftest afholdes det i ugen
inden askeonsdag, den første dag i fastetiden. Typisk
for karnevallet er maskeoptog, processioner af pyntede vogne,
maskeballer og valg af en "konge"; denne konge
udøver et misregimente, og hans billede brændes,
når festlighederne slutter. Selv om karnevallet er blevet
knyttet til den kirkelige kalender, har det aldrig vundet
officiel anerkendelse fra Kirken. Karnevallet er ikke
udelukkende opstået af folkelige traditioner eller skikke;
det er nær knyttet til klassiske religiøse skikke,
bl.a. de romerske saturnalier. Set fra et religiøst og
antropologisk synspunkt repræsenterer det en tid, hvor
der sker en fornyelse, og må opfattes som en
nytårsfest, der medfører en kortvarig uorden i
samfundet. Karnevalskongen sættes i stedet for den
etablerede autoritet, og folk skifter identitet ved at
forklæde og maskere sig; derpå genoprettes den gamle
orden på højtidelig vis. Indtil 19. århundrede
var karnevallet en af de mest bemærkelsesværdige
folkelige skikke i Europa; særlig imponerende var
karnevallerne i Firenze, Rom og fremfor alt Venezia. I dag er de
italienske karnevaller nærmest turistattraktioner, f.eks.
de flotte optog med pyntede vogne i Viareggio og San Remo.
I Belgien er karnevallet i Binche kendt for sine 500
"gilles", der er klædt i prægtige,
farvestrålende kostumer; de danser gennem gaderne til den
inciterende rytme fra traditionsrige sange og tilkaster
mængden appelsiner, som tillægges forsonende virkning;
festlighederne, der står på i tre dage og nætter,
tiltrækker hvert år omkring 100.000 turister. I
Frankrig afholdes karneval siden middelalderen adskillige steder;
i Provence, Bourgogne og Bretagne er der en særlig gammel
tradition herfor. Traditionen lever videre i karnevallet i Nice,
som i dag dog er af beskedent omfang; engang var det berømt
for yderst kostbare kostumer og overdådige fester, i hvilke
rige udenlandske turister spillede en stor rolle. Karneval
afholdes stadig hvide tirsdag og 3. torsdag i midfasten. Til
karneval svarer i Nord-Europa fastelavn; ordet karneval betegner
her især maskeballer. I USA afholdes det
verdensberømte karneval i New Orleans; det begynder
6. januar og kulminerer i de ti dage inden hvide
tirsdag - Mardi Gras. Fra Syd-Amerika skal
nævnes det berømte karneval i Rio de Janeiro, det
peruanske karneval, under hvilket befolkningen genopliver
indfødte ceremonier, samt karnevallerne i Bolivia og
México.
karnevalskostume
(jævnfør kostume, karneval,
udklædning) en dragt til et karneval.
kattedronning
(jævnfør slå katten af
tønden) den der slår bunden af
tønden, når man slår katten af
tønden til fastelavn.
kattekonge
(jævnfør slå katten af
tønden) den der slår det sidste af
tønden ned, når man slår katten af
tønden til fastelavn.
kostume
(jævnfør karnevalskostume,
udklædning) en dragt til et teaterstykke
eller et karneval.
kølle
(jævnfør fastelavnskølle)
et slagvåben i form af en træstok
der er tyk i den ene ende og smal i
den anden = trækølle.
Mardi Gras
(fransk; jævnfør karneval) hvide
tirsdag, fastelavnstirsdag (sidste dag af karnevalsfesterne),
egentlig "fede tirsdag"; i katolske lande
betegnelse for den sidste dag før fastetiden. Fejres
fortsat med store festligheder og karnevalsoptog, som ofte
strækker sig over flere dage og kulminerer om
tirsdagen.
maske
(fra fransk masque af italiensk maschera;
jævnfør maskerade) ansigts- eller
hoveddække, hvis formål er at formumme
bæreren og henlede tilskuernes opmærksomhed
på den person, det væsen eller det begreb,
som masken illustrerer eller illuderer. Forarbejdes af
meget forskelligartet materiale, ofte i kunstnerisk og
fantasifuld form. Masker og maskedanse hos naturfolk
har oftest religiøst og mystisk sigte under
eventuel påkaldelse af guder og ånder; masken
er da som regel fremstillet frygtindgydende, som en
dæmon, et fabelvæsen eller som et dyreansigt.
En videre udvikling af dansemasken er skuespil- og
teatermasken, der brugtes bl.a. i det antikke græske
drama og i den italienske commedia dell'arte og endnu
anvendes i Østasien, samt i pantomimer. Masker
benyttes i den vestlige civilisation næsten kun
under fastelavnsløjer og -optog samt til maskebal
eller karneval, hvor halvmasken, der kun dækker
øjenomgivelserne, er almindeligst.
maskerade
(gennem fransk fra italiensk mascherata afledt
af maschera maske; jævnfør maske)
karneval, kostumefest, hvori deltagerne optræder
maskerede; oprindelig en del af fastelavnsløjerne.
Det venezianske karneval var forbillede for adelens, senere
borgerskabets, maskeballer i 16.-17. århundrede og for
18. århundredes offentlige maskerader.
»ride fastelavn«
(jævnfør fastelavn) en
fastelavnsskik, som fortsat holdes i live i den gamle
hollænderby - St. Magleby - på
Amager udenfor København. Hele dagen er rytterne,
iført høje sorte silkehatte og sorte
fløjlsveste og hestene med deres gamle
gardehusar-seletøj, der er fuldt besat med
muslingeskaller, ude at ride rundt på
besøg på gårdene, og overalt skal der
udbringes en skål og synges skålsange. Op mod
60 af slagsen, og hver gang er drikken punch med mørk,
60 procents rom. Og punchen skal være helt frisk,
så alkoholen ikke fordamper. På gårdene har
man kogt vand og sukker sammen, og når man hører
hovslagene hældes rommen i.
»ride til tønden«
(jævnfør slå katten af
tønden) en fastelavnsskik, som fortsat holdes i live
i den gamle hollænderby - St. Magleby - på
Amager udenfor København, hvor man fra hest slår
katten af tønden. Vinderen, som er den, der slår
det sidste af tønden ned, bliver udråbt til
tøndekonge.
ris
(jævnfør fastelavnsris) som strafferedskab
oftest lavet af sammenbundne birkekviste. Blev mest brugt til
mindre børn, bl.a. efter straffeloven indtil 1911 for piger
på 10-12 år og drenge på 10-15 år;
større drenge fik rotting, dvs. spanskrør. Afstraffelsen
foregik på byens rådstue, hvor "forbryderen"
blev spændt fast over en buk og riset i den bare bagdel i
overværelse af to embedsmænd. Ris og ferle var til
19. århundrede skolemesterens magtsymboler og daglige
arbejdsredskaber. Risning er tillige en gammel frugtbarhedsmagi;
gifte kvinder bør rises på sengen fastelavnsmorgen.
»slå katten af tønden«
(jævnfør fastelavnstønde,
fastelavnskølle, kattedronning,
kattekonge, tøndekonge) at »slå
katten af tønden« er en fastelavnsskik, som er
kendt både i Danmark og Skåne i Sverige. Katten kan
ses som en slags symbol på alt det onde, man ønsker
at jage bort ved forårets start. Efterhånden blev
det almindeligt at bruge en død kat eller en figur,
lavet af strå, gamle klude og lignende, men så
sent som ved 1800-tallets slutning findes en beretning om,
at der blev brugt en levende kat på Reersø,
halvø på Sjællands vestkyst mellem
Jammerland Bugt og Musholm Bugt, syd for Kalundborg og nord
for Korsør. Men vist mest for at genere kattens
ejermand. Nutildags er tønden ofte fyldt med slik eller
frugt som æbler og appelsiner
eller en blanding heraf.
tønde
(jævnfør fastelavnstønde) en
rund beholder af træ eller metal som er flad i enderne.
tøndedronning
(udtrykket stammer fra den gamle
hollænderby - St. Magleby - på
Amager udenfor København; jævnfør
ride til tønden) den ældste ugifte
datter i byen.
tøndekonge
(udtrykket stammer fra den gamle
hollænderby - St. Magleby - på
Amager udenfor København; jævnfør
kattekonge, slå katten af tønden,
ride til tønden) den der fra hest i St. Magleby
slår det sidste af tønden ned, når man
slår katten af tønden til fastelavn. Udover
æren var tøndekongen tidligere skattefri et
år og skulle til ballet bagefter danse de tre
første danse med tøndedronningen.
tøndeslagning
(jævnfør slå katten af
tønden) det at slå katten af
tønden.
udklædning
(jævnfør kostume,
karnevalskostume, fastelavnskostume) tøj
eller kostume som får en person til at ligne en anden
eller noget andet. Til fastelavn møder alle
børnene ofte op i flotte udklædninger.