Bottom of This Page |
In this article the American spelling of the word "color" is used in opposite to the English spelling of the word "colour". / I denne artikel er den amerikanske stavning af ordet "color (farve)" brugt i modsætning til den engelske stavning af ordet "colour (farve)".
Image: Color depth / Billede: Farvedybde |
|
---|---|
Colors / Farver | Bit |
2 Colors / Farver | 1 bit |
16 Colors / Farver | 4 bit |
Greyscale / Gråtoneskala | 8 bit |
256 Colors / Farver | 8 bit |
65536 Colors / Farver | 16 bit |
16 Million (16777216) Colors / Farver | 24 bit |
4294967296 Colors / Farver | 32 bit |
281474976710656 Colors / Farver | 48 bit |
Color depth, also called bit depth or pixel depth, refers to the
number of colors each pixel (and therefore its image) can display. The
value states in Bits Per Pixel. As the color depth increases,
the number of colors an image can display increases. Each pixel's color
information is stored in a certain number of computer bits - from 1 bit
to typically 48 bits per pixel. In a 1-bit image, each pixel can display
only one of two colors (black or white). In a 24-bit image, each pixel can
display one of 16 million colors
In a graphic image editor program, you can for example create 2 color (1-bit), 16 color (4-bit), greyscale (8-bit), 256 color (8-bit), and 16 million color (24-bit) images. Many of a graphic image editor program's effect and correction commands work on 16 million or more color images only. Therefore, it is best to create most images using the highest number of colors available. After you finish working on an image, you can decrease its color depth and save it in another format. / I et grafisk billede redigeringsprogram kan man for eksempel lave 2 farve- (1-bit), 16 farve- (4-bit), gråtoneskala- (8-bit), 256 farve- (8-bit) og 16 million farve- (24-bit) billeder. Mange af et grafisk billede redigeringsprograms effekt- og korrektionskommandoer arbejder kun på 16 million eller flere farver. Derfor er det bedst at lave de fleste billeder ved brug af det højeste antal tilgængelige farver. Efter at man har afsluttet at arbejde på et billede, kan man formindske dets farvedybde og gemme det i et andet format.
Computer monitors also have a color depth that is determined by the monitor's capabilities as well as the selected color setting. If you display an image with a higher color depth than the monitor can display, the image will have some color distortion. Some file formats limit the number of supported colors so that images display correctly on a variety of monitor types. For example, GIF images, a popular format for the Web, contain up to 256 colors (8-bit depth). / Computerbilledskærme har også en farvedybde som er bestemt af billedskærmens muligheder såvel som af de valgte farveindstillinger. Hvis man viser et billede med en højere farvedybde end billedskærmen kan vise, vil billedet få nogen farvefortegning. Nogle filformater begrænser antallet af understøttede farver, således at billeder vises korrekt på forskellige billedskærmstyper. For eksempel indeholder GIF-billeder, et populært format til brug på Internettet, op til 256 farver (8-bit dybde).
The number of colors actually used in an image is usually less than the color depth. For example, in a 16 million color image, the image is capable of displaying that many colors but may only use 50,000 colors. / Antallet af farver faktisk brugt i et billede er normalt mindre end farvedybden. For eksempel i et 16 million farvebillede er billedet i stand til at vise så mange farver, men bruger måske kun 50.000 farver.
Use for example the program "Windows Explorer" or similar. / Brug for eksempel programmet "Windows Stifinder" eller lignende.
Right mouse click at the image's file name and choose Properties. Then choose the tab Document Info. Finally click at the button Advanced > >. Now the line showing the property Bit Depth and its value can be seen along with other information. / Højreklik med musen på billedets filnavn og vælg Egenskaber. Vælg så fanen Dokumentinfo. Klik til sidst på knappen Avanceret > >. Nu kan linien visende egenskaben Bitdybde og dens værdi ses sammen med anden information.
A logarithm is used when working with exponentiation. We all learned
that the formula X = YZ
Y
and multiply it by itself the number of times
specified by Z
. For example,
23 = 8
2*2*2
).Z
is the exponential value of the equation. As
long as you know what the Y
and Z
values
are in the equation, it is easy to calculate the value of
X
. /
En logaritme bruges, når der udregnes med eksponent. Vi lærte
alle, at formlen X = YZ
Y
og multiplicer (gang) den med sig selv
antallet af gange angivet af Z
. For eksempel,
23 = 8
2*2*2
).Z
er eksponentiel-værdien i ligningen.
Så længe man kender, hvad Y
og Z
værdierne er i ligningen, er det nemt at beregne værdien af
X
.
Unfortunately, you may not always know the value of Y
and
Z
. How do you determine Z
if you know the value
of X
and Y
? This is when you use a logarithm. A
logarithm is the exponent value that indicates the number of times the
value Y
needs to be multiplied by itself to get the value
X
. The value that is multiplied Y
)Y
og
Z
. Hvordan bestemmer man Z
, hvis man kender
værdien af X
og Y
? Det er da, man bruger
en logaritme. En logaritme er eksponent-værdien, som angiver
antallet af gange værdien Y
behøver at blive
multipliceret (ganget) med sig selv for at få værdien
X
. Værdien som er multipliceret (ganget)
Y
)
There are two basic types of logarithms: common and natural.
A common logarithm uses a value 10 as the base value. Therefore,
in the basic formula for exponentiation above,
X = YZ
,Y
is 10, and Z
is the number of
times that Y
needs to be multiplied by itself
to return the value indicated by X
. /
Der er to grundlæggende typer af logaritmer:
sædvanlig og naturlig. En sædvanlig logaritme
bruger en værdi 10 som grundtal. Derfor i den
grundlæggende eksponent-formel ovenfor,
X = YZ
,Y
10, og Z
er antallet af gange
som Y
behøver at blive multipliceret
(ganget) med sig selv for at returnere værdien angivet
af X
.
Natural logarithms use a base value of approximately
2.71828182845905, normally referred to as e
.
The mathematical notation e
is Euler's
constant, the base of natural algorithms, made
common by the mathematician Leonhard Euler
(Basel, Switzerland April 15, 1707 -
Russia September 18, 1783).
VBScript provides two functions for working with
logarithms: Exp()
Log()
.e
. The
Log()
Exp()
e
. The
similar methods in JavaScript is called:
Math.exp()
Math.log()
.e
. Den matematiske notation e
er Eulers konstant, de naturlige algoritmers grundtal, gjort
alminding af matematikeren Leonhard Euler
(Basel, Schweiz 15. april 1707 -
Rusland 18. september 1783).
VBScript har to funktioner til udregninger med
logaritmer: Exp()
Log()
.e
.
Log()
Exp()
e
. De lignende
metoder i JavaScript kaldes: Math.exp()
Math.log()
.
It is possible to use these VBScript functions or JavaScript
methods if you have a different base value by using a simple
formula. By dividing the natural log of the desired number
X
)Y
),Z
)Z = Log(X) / Log(Y)
Z = ((Math.log(X)) / (Math.log(Y)));
.X
)Y
),Z
)Z = Log(X) / Log(Y)
Z = ((Math.log(X)) / (Math.log(Y)));
.
The custom function Pow2(NumDbl)
Log2(NumDbl)
Math.pow()
Math.log()
Pow2(NumDbl)
Log2(NumDbl)
Math.pow()
Math.log()
You can see the JavaScript by using View Source. / Man kan se JavaScript'et ved at bruge Vis Kilde.
Sources: Various books, the Internet, and various encyclopedias.
Kilder: Forskellige bøger, internettet og forskellige leksikoner.
|